Producent aluminium wtórnego wypracował najlepsze wyniki w historii. Alumetalowi sprzyjał popyt w branży motoryzacyjnej, która ma ponad 90-proc. udział w przychodach.
Firma zwiększyła sprzedaż w ujęciu ilościowym, a średnie marże były wyższe niż w 2014 r. - Jesteśmy optymistycznie nastawieni, zakładamy, że trend rynkowy się utrzyma i będziemy się starali zrealizować założenia programu motywacyjnego - mówi Szymon Adamczyk, prezes Alumetalu. Oznacza to, że w tym roku zysk netto i EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) powinny wzrosnąć o co najmniej 10 proc. - W zeszłym roku produkcja samochodów w UE wzrosła o ponad 6 proc., a sprzedaż o 9,7 proc. Ten rok zaczął się dobrze styczeń to 29. miesiąc z rzędu, kiedy rośnie rejestracja aut - mówi Prezes Adamczyk. Ponadto z rozmów z klientami wynika, że spodziewają się oni kontynuacji pozytywnego trendu w 2016 r.
- Obserwujemy co prawda presje na marże, ale liczymy, że to przejściowy stan. Wydaje się, że część producentów aluminium nie spodziewała się, m.in. po aferze w grupie Volkswagen, że rynek będzie tak dobry - mówi Prezes Adamczyk.
W 2015 r. dla najpopularniejszego stopu 226 średnia marża (to różnica między ceną sprzedaży stopu a kosztem złomu) była o ponad 19 proc. wyższa niż rok wcześniej. Prezes zapewnił, że afera VW nie miała wpływu na Alumetal dzięki dywersyfikacji odbiorców.
W 2015 r. grupa sprzedała 164 tys. ton aluminium, czyli o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. O dynamiczny wzrost trudno, bo Alumetal wykorzystuje pełne moce.
Dopiero w IV kwartale zostanie uruchomiony nowy zakład, budowany na Węgrzech. Jego roczne moce wyniosą 60 tys. ton. Alumetal spodziewa się, że w tegorocznej sprzedaży pojawi się około 14 tys. ton z nowej lokalizacji. Wpływ startującej fabryki na skonsolidowane zyski Alumetalu powinien być co najwyżej neutralny.
Przedsiębiorstwo rozważa dalszą ekspansję zagraniczną. Kupiło 15 proc. udziałów w podmiocie francuskim o rocznych mocach rzędu 45 tys. ton rocznie.
- Umówiliśmy się z naszymi partnerami, że w ciągu roku przeanalizujemy, czy i jakie są możliwości rozwoju tej firmy i uzyskania synergii z grupą Alumetalu. Jeśli analizy będą pozytywne, mamy opcję zwiększenia naszego zaangażowania nawet do 100 proc. - mówi Prezes Adamczyk.
Celem grupy jest uzyskanie mocy na poziomie 210 tys. ton rocznie w 2018 r., co da pozycję lidera w Europie.
Źródło: Rzeczpospolita