Jeszcze cztery miesiące temu teren szczecińskiego portu przy Kanale Przemysłowym był niezagospodarowany, pokryty jedynie piachem i gruzem. Obecnie to wielki plac budowy. Za niespełna pół roku powstanie w tym miejscu nowy terminal, z nadbrzeżem o długości 150 m, w którym spółka Cronimet PL będzie przeładowywać i przerabiać złomy metali. Członek Zarządu, Maciej Lipiński, w rozmowie z IGMNiR opowiada o szczegółach realizowanej inwestycji oraz planach Firmy w związku z uruchomieniem nowego terminalu.
IGMNiR: Dlaczego zdecydowaliście się Państwo na budowę terminalu w porcie w Szczecinie? Podobno brane były pod uwagę również inne lokalizacje: Rostock, Kłajpeda, Ryga…
Maciej Lipiński: Zgadza się, lecz kluczową kwestią, która miała wpływ na naszą decyzję, było położenie geograficzne tego miasta. Szczecin jest zlokalizowany blisko zachodniej granicy z Niemcami, czyli terenu, gdzie Cronimet nie spenetrował jeszcze w pełni rynku złomowego. Ponadto, Szczecin posiada z Niemcami dobrą komunikację wodami śródlądowymi, a w pobliżu naszej inwestycji znajduje się terminal kontenerowy. Dodatkowym atutem ulokowania tego przedsięwzięcia była propozycja władz szczecińskiego portu, które zadeklarowały, że podejmą się przygotowania wodnych dróg dojściowych, czyli pogłębienia kanału, a także doprowadzenia mediów.
Jaki jest stan prac budowy terminalu na dzień dzisiejszy?
Do końca października wybudowano prawie całe nabrzeże, które na początku będzie obsługiwać do 150 tysięcy ton ładunku rocznie. Teren inwestycji został szczelnie ogrodzony. Wzmocniono go kolumnami betonowymi oraz wykonano część planowanych instalacji. Obecnie rozpoczynamy prace związane z budową nawierzchni.
Jeśli chodzi o wyposażenie, czy w terminalu będą znajdować się jedynie maszyny przeładunkowe, urządzenia pomiarowe, czy też będą funkcjonować np. specjalistyczne laboratoria?
Terminal będzie wyposażony w technologicznie zaawansowane urządzenia przeładunkowe. Mamy również w planach utworzenie nowoczesnego laboratorium do oceny jakości materiałów, z urządzeniami do przeprowadzania wytopów i analizy próbek.
Zamierzacie Państwo przeładowywać i przerabiać złom stopowy. Skąd ten towar będzie sprowadzany?
Tak, na początku będziemy przerabiać złom stopowy, ale oczywiście w przyszłości dopuszczamy możliwość przeładunku złomu stalowego i produktów gotowych.
Złom sprowadzany będzie ze wschodnich Niemiec oraz z terenów Pomorza Zachodniego. Dzięki bliskości terminala kontenerowego, będziemy go również sprowadzać drogami wodnymi ze wschodniej Europy.
A jakie podmioty będę odbiorcami przetworzonych złomów?
Głównymi odbiorcami naszych towarów będą huty Outokumpu w Finlandii, jak również Acerinox w Hiszpanii. Przewidujemy, że już w połowie 2014 r. pierwsze statki ze złomem wypłyną z portu.
Z pewnością otwarcie nowego terminalu Cronimet PL nie umknie uwadze branży recyklingowej, tym bardziej Izby. Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Aleksandra Konieczny
Galeria zdjęć